menoy

Σάββατο 6 Ιουνίου 2026

Δύο ταχύτητες στο ΕΣΥ: Μόνο συγκεκριμένες ειδικότητες εντάσσονται στα Βαρέα και Ανθυγιεινά

Η απόφαση περιλαμβάνεται σε σχέδιο νόμου του υπουργείου Εργασίας - Αντιδράσεις από τα συνδικάτα για εξαιρέσεις επαγγελμάτων Υγείας από τη ρύθμιση

Συγκεκριμένες κατηγορίες εργαζομένων του ΕΣΥ και του ΕΚΑΒ εντάσσονται στο καθεστώς των Βαρέων και Ανθυγιεινών Επαγγελμάτων (ΒΑΕ), σύμφωνα με σχέδιο νόμου που θεσπίστηκε από το υπουργείο Εργασίας, και το οποίο φέρει τον τίτλο “Ενίσχυση της εφαρμογής της ισότητας της αμοιβής μεταξύ ανδρών και γυναικών για όμοια εργασία ή για εργασία ίσης αξίας και λοιπές διατάξεις - Ενσωμάτωση Οδηγίας (Ε.Ε.) 2023/970”. 

Με τη ρύθμιση προβλέπεται η δυνατότητα συνταξιοδότησης στο 62ο έτος της ηλικίας με τη συμπλήρωση

τουλάχιστον 15 συντάξιμων ετών, εκ των οποίων τα 12 έτη πρέπει να έχουν διανυθεί αποκλειστικά στις συγκεκριμένες ειδικότητες. Παράλληλα, απαιτείται η συμπλήρωση τουλάχιστον τριών ετών εργασίας στις ίδιες ειδικότητες κατά τα τελευταία 17 έτη πριν από τη συμπλήρωση του ορίου ηλικίας ή πριν από την υποβολή αίτησης συνταξιοδότησης. 

Ειδικότερα, η διάταξη αφορά εργαζόμενους που απασχολούνται σε νοσοκομεία, Κέντρα Υγείας του ΕΣΥ και στο ΕΚΑΒ. Πρέπει να διευκρινιστεί ότι το νομοσχέδιο δεν καλύπτει αποκλειστικά όλες τις ειδικότητες στον χώρο της Υγείας, αλλά απευθύνεται σε επαγγελματίες που εργάζονται αποκλειστικά ως νοσηλευτές, βοηθοί νοσηλευτών, οδηγοί ασθενοφόρων και βοηθοί ασθενοφόρων-διασώστες σε κλινικές, μικροβιολογικά και βιοχημικά εργαστήρια. 

Το γεγονός, μάλιστα, ότι από το πλαίσιο εξαιρούνται μία σειρά από επαγγέλματα Υγείας έχει ξεσηκώσει πολλές αντιδράσεις από τις συνδικαλιστικές ενώσεις, οι οποίες κάνουν λόγο για κινήσεις αντιπερισπασμού από την κυβέρνηση, η οποία επιχειρεί να κατευνάσει ως ένα βαθμό τις αντιδράσεις των εργαζομένων στο ΕΣΥ. Οι ίδιοι υποστηρίζουν ότι τα τελευταία χρόνια οι εργαζόμενοι δίνουν “μάχη” υπό αντίξοες συνθήκες για να κρατήσουν όρθιο το σύστημα, προσπαθώντας να διατηρήσουν τον δημόσιο χαρακτήρα του, που βρίσκεται υπό αμφισβήτηση, λόγω των κυβερνητικών επιλογών που ευνοούν τα ιδιωτικά συμφέροντα. 

«Πραγματική αναγνώριση σημαίνει ένταξη όλων των ειδικοτήτων στα ΒΑΕ» 

Ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων ΠΑΓΝΗ Δημήτρης Βρυσάλης, αναφερόμενος στη νέα ρύθμιση του υπουργείου Εργασίας που αφορά τον κλάδο της Υγείας, δήλωσε στη “Νέα Κρήτη” και το neakriti.gr τα εξής: «Πριν από λίγες μέρες, η υπουργός Εργασίας ανακοίνωνε την “ένταξη συγκεκριμένων κατηγοριών εργαζομένων του ΕΣΥ και του ΕΚΑΒ στα Βαρέα και Ανθυγιεινά (νοσηλευτές, βοηθοί νοσηλευτών, οδηγοί και βοηθοί ασθενοφόρων-διασωστών)”, σε μια προσπάθεια αντιπερισπασμού από τα αδιέξοδα που ανακυκλώνει η πολιτική της κυβέρνησης για τους υγειονομικούς, συνολικά για τους εργαζόμενους. 

Δεν άργησε όμως να αποκαλυφθεί η κοροϊδία, αφού πιο πολλές είναι οι ειδικότητες που εξαιρούνται, παρά εκείνες που εντάσσονται στα ΒΑΕ. Για παράδειγμα, δεν εντάσσονται τραυματιοφορείς, μαίες, επισκέπτες υγείας, παρασκευαστές και βοηθοί εργαστηρίων, θαλαμηπόλοι ψυχιατρικών νοσοκομείων, εργαζόμενοι στις υπηρεσίες αιμοδοσίας, βιολόγοι εργαστηρίων, καθαρίστριες, τεχνολόγοι και χειριστές ακτινολογικών και ακτινοθεραπευτικών τμημάτων, τεχνικό προσωπικό λεβητοστασίων, λαντζέρηδες, νυχτοφύλακες και πολλές ακόμη ειδικότητες, που έχουν προσληφθεί πριν το 2011. Εργαζόμενοι που δουλεύουν σε επιβαρυμένο περιβάλλον και σε επικίνδυνες για την υγεία τους συνθήκες αποκλείονται από το ελάχιστο μέτρο που θα μπορούσε να συμβάλει στην προστασία τους. 

Η κοροϊδία όμως από το κράτος δε σταματάει εδώ, αφού οι εργαζόμενοι αυτών των ειδικοτήτων που προσλήφθηκαν μετά το 2011, όπως και συμβασιούχοι, υπάγονται ήδη στα ΒΑΕ! Τι λέει δηλαδή το κράτος; Εργαζόμενοι που έχουν την ίδια ειδικότητα και δουλεύουν δίπλα στον ίδιο χώρο δουλειάς δεν υφίστανται την ίδια φθορά στην υγεία τους, με μοναδικό κριτήριο το πότε προσλήφθηκαν! Η “άρση της αδικίας” για την οποία κομπάζει η κυβέρνηση είναι πρόκληση και αέρας κοπανιστός. Για άλλη μια φορά επαναλαμβάνονται τα γνωστά τερτίπια και μια “μούφα” αναγνώριση του καθεστώτος των ΒΑΕ στον κλάδο, πάντα με κριτήριο το “κόστος” ενός δίκαιου αιτήματος και μιας επείγουσας ανάγκης που αφορά σε χιλιάδες εργαζόμενους. 

Πραγματική αναγνώριση σημαίνει ένταξη όλων των ειδικοτήτων του ΕΣΥ που εργάζονται σε επικίνδυνες και ανθυγιεινές συνθήκες, χωρίς καμία οικονομική επιβάρυνση για τους ίδιους, όπως διεκδικούν τα σωματεία τους. Η πολιτική που βάζει την υγεία και την ασφάλεια στο “ζύγι” του “κόστους-οφέλους” για το κεφάλαιο δεν είναι απλά απάνθρωπη, αλλά κάνει νόμο την ταξική αδικία, που είναι σύμφυτη με το “σάπιο” σύστημα της εκμετάλλευσης». 

Η ανακοίνωση του Σωματείου Εργαζομένων ΠΑΓΝΗ 

Στο ίδιο μήκος κύματος βρίσκεται και η ανακοίνωση που δημοσιοποίησε το Σωματείο Εργαζομένων ΠΑΓΝΗ, στην οποία γίνεται λόγος για επιλεκτικές κινήσεις της κυβέρνησης, τη στιγμή που ένα μεγάλο μέρος εργαζομένων στο Εθνικό Σύστημα Υγείας εξακολουθεί να μένει εκτός Βαρέων και Ανθυγιεινών, παρά το γεγονός ότι οι υπηρεσίες που προσφέρει είναι ιδιαίτερα επιβαρυντικές και κοπιαστικές για εκείνο. 

Μεταξύ άλλων επισημαίνεται ότι «οι πρόσφατες δηλώσεις της υπουργού Εργασίας για ένταξη των νοσηλευτών, βοηθών νοσηλευτών και διασωστών του ΕΚΑΒ στα ΒΑΕ δεν αποτελούν κυβερνητική “παροχή”. Είναι αποτέλεσμα των αγώνων, των κινητοποιήσεων και της πίεσης που άσκησε το μαχόμενο υγειονομικό κίνημα τα προηγούμενα χρόνια.

Την ίδια στιγμή, η εξαγγελία περί “άρσης της αδικίας” για όσους διορίστηκαν πριν το 2011 αφορά μόνο ένα μέρος των εργαζομένων που αποκλείστηκαν από το καθεστώς των ΒΑΕ με ευθύνη όλων των κυβερνήσεων. Η κυβέρνηση αποσιωπά ότι το ζήτημα δεν αφορά μόνο τους νοσηλευτές. 

Χιλιάδες εργαζόμενοι στα νοσοκομεία και γενικότερα στο Δημόσιο εξακολουθούν να εργάζονται σε ιδιαίτερα επικίνδυνες και ανθυγιεινές συνθήκες, αλλά παραμένουν εκτός της προτεινόμενης ρύθμισης. Τραυματιοφορείς, μαίες, επισκέπτες υγείας, παρασκευαστές και βοηθοί εργαστηρίων, θαλαμηπόλοι ψυχιατρικών νοσοκομείων, εργαζόμενοι στις υπηρεσίες αιμοδοσίας, βιολόγοι εργαστηρίων, καθαρίστριες, τεχνολόγοι και χειριστές ακτινολογικών και ακτινοθεραπευτικών τμημάτων, τεχνικό προσωπικό λεβητοστασίων, λαντζέρηδες, νυχτοφύλακες και πολλές ακόμη ειδικότητες παραμένουν αδικημένα εκτός. 

Το παράλογο είναι ότι εργαζόμενοι των ίδιων ειδικοτήτων που προσλήφθηκαν μετά το 2011, καθώς και συμβασιούχοι, υπάγονται ήδη στα ΒΑΕ, δημιουργώντας εργαζόμενους δύο ταχυτήτων. 

Οι νοσηλευτές, όπως και οι υπόλοιποι εργαζόμενοι στο Δημόσιο που προσλήφθηκαν μετά το 2011 υπάγονται στις διατάξεις του ΙΚΑ και επομένως καλύπτονται από τον κανονισμό των ΒΑΕ. Στον ίδιο κανονισμό περιλαμβάνονται και πολλές άλλες ειδικότητες του χώρου της Υγείας: παραϊατρικό προσωπικό, εργαζόμενοι στην καθαριότητα, στις τεχνικές υπηρεσίες, στα εργαστήρια και σε άλλες κρίσιμες υπηρεσίες των νοσοκομείων. 
Η αγανάκτηση των εργαζομένων ξεχειλίζει. Ολόκληρες κατηγορίες συναδέλφων που εργάζονται κάτω από τις ίδιες ανθυγιεινές και επικίνδυνες συνθήκες συνεχίζουν να αποκλείονται». 

Τι ισχύει για τα ΒΑΕ 

Οι παράμετροι που περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο 

Η υπαγωγή στο καθεστώς των ΒΑΕ δεν πραγματοποιείται αυτοδίκαια, αλλά απαιτεί αίτηση του εργαζομένου προς τις αρμόδιες υπηρεσίες εκκαθάρισης μισθοδοσίας του φορέα απασχόλησης. Η αίτηση έπρεπε να υποβληθεί εντός αποκλειστικής προθεσμίας έξι μηνών από την έναρξη ισχύος της διάταξης. Η ένταξη τίθεται σε ισχύ από την πρώτη ημέρα του μεθεπόμενου μήνα από την υποβολή της αίτησης και αφορά τόσο την κύρια όσο και την επικουρική ασφάλιση

Το άρθρο προβλέπει, επίσης, δυνατότητα αναγνώρισης, κατόπιν εξαγοράς, του χρόνου πραγματικής απασχόλησης στις συγκεκριμένες ειδικότητες έως και την ημερομηνία υπαγωγής στο νέο καθεστώς. Η αναγνώριση μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη συμπλήρωση των ελάχιστων απαιτούμενων προϋποθέσεων ασφάλισης για συνταξιοδότηση με διατάξεις ΒΑΕ.

Στην περίπτωση αναγνώρισης χρόνου για την κύρια ασφάλιση, προβλέπεται υποχρεωτικά αντίστοιχη αναγνώριση ίδιου χρονικού διαστήματος και στην επικουρική ασφάλιση. Η αίτηση για την εξαγορά κατατίθεται, επίσης, στις υπηρεσίες μισθοδοσίας του φορέα απασχόλησης.

Η εξαγορά πραγματοποιείται με την καταβολή των πρόσθετων ειδικών εισφορών ασφαλισμένου και εργοδότη, με βάση τα ποσοστά που ισχύουν κατά τον χρόνο υποβολής της αίτησης και επί των συντάξιμων αποδοχών του μήνα υποβολής της αίτησης εξαγοράς. 

Η αναγνώριση μπορεί να γίνει είτε με εφάπαξ καταβολή είτε με δόσεις ισάριθμες με τους μήνες που αναγνωρίζονται. Σε περίπτωση συνταξιοδότησης πριν από την ολοκλήρωση της εξόφλησης, προβλέπεται παρακράτηση ποσού από τη σύνταξη έως την αποπληρωμή της οφειλής. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αφήστε το σχόλιό σας

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *